۵ خرداد ۱۳۹۲، ۱۴:۰۸

مهر گزارش می دهد؛

بلاتکلیفی آبیاری تحت فشار در  پایتخت کشاورزی/ نبض مزارع تند می زند

بلاتکلیفی آبیاری تحت فشار در  پایتخت کشاورزی/ نبض مزارع تند می زند

گرگان --خبرگزاری مهر: اجر ای طرح آبیاری تحت فشار اراضی در گلستان که از آن به عنوان قطب کشاورزی ایران یاد می شود، به دلیل کمبود اعتبار به کندی پیش می رود و روند اجرای آن در سال جاری متوقف شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس برنامه پنج ساله که از سال 90 شروع شده بود، مقرر است 50 هزار هکتار از اراضی گلستان به آبیاری نوین مجهز شوند.

اگرچه تاکنون برای 35 هزار هکتار از مجموع اراضی شناسایی شده در بانکها پرونده تشکیل شده است ولی عملکرد آبیاری نوین در این بخش تنها 3500 هکتار است.
 
گلستان حدود 700 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد و سالانه 72 نوع در آن تولید می شود و در تولید برخی زا محصولات رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است.
 
کمبود اعتبار مهمترین مشکل اجرای طرح آبیاری تحت فشار در گلستان است و بر اساس این طرح مقرر بود 85 درصد هزنیه از طریق کمک بلاعوض از سوی دولت و 15 درصد آورده نیز توسط متقاضیان تامین شود.
 
به رغم مشکلات موجود، رتبه برخی شهرستانهای گلستان از جمله آق قلا در اجرای سیستم آبیاری تحت فشار مطلوب و رضایتبخش است.
 
فرماندار شهرستان آق قلا در این زمینه می گوید: با توجه به بروز حوادث خشکسالي ، مصرف بي رويه آب و در نتيجه کاهش سطح آب هاي زير زميني و پائين بودن راندمان آبياري سطحي ، کارگروه توسعه بخش کشاورزي شهرستان تجهيز اراضي کشاورزي داراي منابع آبي مطمئن را به سيستم هاي آبياري تحت فشاربا هدف صرفه جويي در مصرف آب و بالا بردن راندمان آبياري در راس برنامه هاي خود قرارداد.
 
اجرای آبیاری تحت فشار در 4500 هکتار از مزارع آق قلا
 
حاجي گلدي کر اضافه کرد: در همين راستا در شهرستان آق قلا گام هاي موثري برداشته شد و تاکنون اين طرح در سطح چهار هزار و 500 هکتار از اراضي شهرستان اجرا شد.
 
وي افزود: در سال 1391 با اجراي اين طرح در سطح هزار و 326 هکتار و پرداخت يارانه دولتي به مبلغ 46 ميليارد ريال به کشاورزان مجري طرح مذکور ، شهرستان آق قلا رتبه اول استاني اجراي طرح هاي آبياري تحت فشار استان را به خود اختصاص داد.
 
کر در بخش ديگري اضافه کرد :در اين شهرستان جهت اجراي طرح آبياري تحت فشار تاکنون هزار هکتار مطالعه و آماده اجراست و همچنين حدود پنج هزار هکتار از اراضي شهرستان جهت مطالعه و طراحي آماده است.
 
فرماندار شهرستان آق قلا تصريح کرد: در صورت تخصيص اعتبار لازم اين طرح در سطحي به معادل 1500 هکتار امسال اجرا خواهد شد.
 
تهیه طرح آبیاری تحت فشار 50 هزار هکتار از مزارع گلستان
 
در عین حال سید نصیر سید محمدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گلستان نیز  معتقد است، برای آبیاری تحت فشار طی برنامه پنج ساله قریب به 50 هزار هکتار می بایست انجام شود که برنامه ریزی برای سال 90، پنج هزار هکتار، سال 91 هفت هزار و 500 هکتار، امسال 10 هزار هکتار، سال 93  حدود 12هزار هکتار و 15 هزار هکتار نیز برای سال 94 در نظر گرفته شده است.
 
وی با بیان اینکه ما این 50 هزار هکتار را شناسایی کرده و برای 35 هزار هکتار تشکیل پرونده دادیم ولی آن چه طراحی شد برای 25 هزار هکتار بود گفت: به دلیل آماده نبودن زیرساخت ها، ماههای اول سال 90 را برای آماده کردن زیر ساخت ها صرف کردیم و از آبان 90 کار آبیاری تحت فشار را آغاز کردیم وعملکرد ما تاکنون سه هزار هکتار است.
 
توقف طرح آبیاری تحت فشار
 
سیدمحمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر این طرح به دلیل نبود اعتبارات متوقف است تصریح کرد: آق قلا، گرگان، رامیان و کردکوی شهرستانهای اول تا چهارم ما در اجرای عملکرد آبیاری تحت فشار هستند و در حال حاضر مشکلاتی چون عدم تخصیص اعتبار، عقد قرارداد در صندوق وبانک صورت نگرفته ومطالعات همچنان متوقف مانده است .
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: درحال حاضر بدهی و مطالبات ما به پیمانکاران و مشاورین جهت اجرا و مطالعه طرح مبلغ 80 میلیارد ریال است و عدم وجود امنیت در نگهداری تجهیزات آبیاری تحت فشار از دیگر مشکلات این بخش است.
 
وی ادامه داد: خاک های شور و قلیایی با بازده کم در مناطق شمالی، بالابودن هزینه های اولیه اجرای سیستم آبیاری تحت فشار، بدهی معوقه کشاورزان به سیستم بانکی، تعدد بهره برداران، کوچک و خرد بودن قطعات زراعی در اراضی مستعد موجب شده است اجرای این طرح با مشکلاتی مواجه شود.
 
عیسی قربانی مدیر جهاد کشاورزی مینودشت نیز گفت: 1800 هکتار از اراضی شهرستان زا سال 70 تا 89 به این سیستم مجهز شدند و سه هزار و 500 هکتار از اراضی نیز آماده تجهیز ب آبیاری مدرن است.
 
بلاتکلیفی آبیاری تحت فشار در مینودشت
 
مدیرجهاد کشاورزی میینودشت یادآوردشد: 1500 هکتار از اراضی پرونده شان به صندوق تحویل داده شده است ولی به دلیل محدودیت اعتبار بلاتکلیف مانده است و فقط 56 هکتار آن تجهیز شده است.
 
وی افزود: مشکلات تجهیز اراضی به سیستم آبیاری تحت فشار، بالا رفتن قیمت ها ، خرد بودن اراضی از جمله مشکلات است.
 
قربانی گفت: هشت هزار هکتار زمین آبی داریم که 3500 هکتار آن شالی بوده و بقیه نیز در اراضی شیبدار و مراکز کوهستانی قرار دارند.
 
به گزارش مهر، پایین سرانه آب، افت محسوس ذخیره آبیهای زیر زمینی، نقش کشاورزی در توسعه درآمد لزوم توجه بیشتر مسئولان برای تامین زیرساختها و بودجه لازم برای تسریع در اجرای طرح آبیاری تحت فشار را در گلستان ضروری می سازد.
 
در حال حاضر گلستان همچنان به بعنوان قطب تولید کشاورزی در کشور مطرح است و نبض کشاورزی در استان با ستخکوشی کشاورزان منطقه همچنان می ثپد.
کد خبر 2063211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha